چند توصیه درباره ارائه رزومه

رزومه هویت، ارزش، قابلیت و سابقه مهارت شماست. در حقیقت بازتابی از ویژگی‌ها و شخصیت شما در برگه‌های رزومه نهفته است.
آسا‌‌ن‌ترین و بهترین راه برای ابراز نیاز به شغل، ارائه رزومه یا سابقه شغلی و مهارتی است. در واقع این کار نخستین نشانه و موج مثبت برای همکاری است. در هر حال ارائه رزومه و همراه داشتن آن در شرایط مختلف آمادگی شما را در انتخاب‌های شغلی‌تان افزایش می‌دهد و مانند سربازی که همیشه با اسلحه پر به میدان نبرد می‌رود، شما نیز با همراه داشتن رزومه درهرشرایطی آماده به کار خواهید بود. رزومه معیار مشخصی دارد.
با نگاهی اجمالی به چند رزومه قالب‌های آن را به راحتی خواهید آموخت و خودتان خواهید توانست تا طبق شرایط فعلی رزومه‌تان را بنویسید. برای آگاهی از محتوای رزومه و افزایش احتمال پذیرش خود نزد کارفرمایان مختلف، به نکات زیر توجه فرمایید :
۱٫ محتوا و قالب رزومه خود را منطبق با قوانین کشور مقصد ویرایش کنید.
۲٫ ممکن است رزومه شما براساس تشخیص نمایندگان و برای ارسال به کشوری دیگر احتیاج به ترجمه داشته باشد.
۳. برای اطلاعات بیشتر و اطمینان نمایندگان خارجی، از شرکت‌هایی که در آن‌ها سابقه‌کاری دارید، تاییدیه دریافت کنید. رزومه باید در طول سال‌های مختلف براساس قابلیت‌ها و سوابق شما تغییر کند. نباید از یک رزومه ثابت با جملاتی تکراری برای ارسال به شرکت‌های مختلف استفاده شود. هرسال مطابق با مسئولیت‌ها، موفقیت‌ها و مهارت‌های خود برسوابق کاری خود بیفزایید. این نکته را به یاد داشته باشید: هرچه میزان سوابق و مهارت‌های شما بیشتر باشد احتمال پذیرش نیز افزایش می‌یابد.
۴٫ اگر به هر دلیلی سوابق کاری شما به میزان لازم نیست، می‌توانید با استفاده از استعدادها و مهارت‌های دیگر، نقاط ضعف خود را بپوشانید.
این ویژگی‌ها عبارتند از :
میزان علاقه،
توانایی اجرای کارهای مختلف در شرایط دشوار،
تجربه کافی در حل مسائل و مشکلات کاری،
استفاده از مدیریتی صحیح در مواقع بحرانی،
احساس مسئولیت،
حسن اجرای قوانین کار،
اخلاق و رفتار شایسته در محیط کار،
ابراز رضایت کارفرمای پیشین،
لوح‌های سپاس و تقدیرنامه‌های مختلفی که به دلایل مختلف کسب کرده‌اید،
سوابق تحصیلی ممتاز،
علاقه حرفه‌ای شما در امور مختلف،
استفاده از نوآوری‌ها و ابداعات مختلف،
روحیه انتقادپذیری و انعطاف‌پذیری.
همان طور که می‌دانید، سوابق کاری با مکمل‌هایی که ذکر شدند بر قابلیت‌های شما درمقابل کارفرمای جدید می‌افزایند و از طریق راهکارهای مناسب دیگر، مشکل سوابق کم شما را حل می‌کنند.
۵٫ اگر سوابق کاری شما زیاد است، برای طولانی نشدن رزومه، مهم‌ترین و جدیدترین آن‌ها را ذکر کنید.
۶٫ ازپرداختن به مسائل غیرضروری مانند علاقمندی‌ها و سرگرمی‌ها خودداری کنید.
۷٫ هیچ وقت درباره شغل مورد نظرتان در رزومه چیزی ننویسید، اگر این‌طور عمل کنید کارفرما خواهد فهمید که شما مستقیما خواستار پست خاصی هستید و یا به نوعی او را مجبور به پذیرش موقعیت خاصی می‌کنید.
۸٫ هیچ وقت در بیان استعدادها،توانایی‌ها و سوابق شغلی اغراق نکنید. زیرا دیر یا زود همه چیز برای کارفرما روشن خواهد شد. با این کار نه تنها احتمال موفقیت خود را کاهش می‌دهید، بلکه تصور بدی نیز به وجود خواهد آمد.
۹٫ هیچ وقت درباره میزان دریافت حقوق و ساعات کاری در رزومه چیزی ننویسید. مطمئنا پس ازپذیرش، کارفرما درباره ساعات کاری و شرایط پرداخت حقوق، توضیحات لازم را به شما خواهد داد.
۱۰٫ هیچ وقت درباره نحوه انصراف و یا خارج شدن از محیط کار سابق در رزومه چیزی ننویسید، این مسئله تنها به خود شما مربوط می‌شود و هیچ کس دیگری تا زمانی که لازم نباشد، نباید از آن مطلع شود. تنها سابقه فعالیت، رضایت و تاییدیه کارفرمای پیشین شما ارزشمند است. بنابراین تا حد امکان از حاشیه‌پردازی خودداری کنید.
۱۱٫ در رزومه حروف اختصاری ننویسید. متن رزومه باید کامل، مرتب و بدون غلط‌های تایپی باشد. زیرجملات خط نکشید و جز درموارد تاکید آن‌ها را با فونت بزرگتر ننویسید.
۱۲٫ کاغذ رزومه باید سفید، ساده و تانخورده باشد. فقط از قلم مشکی برای تایپ استفاده کنید. اصلا ضرورتی ندارد که از چند قلم متفاوت استفاده کنید.
۱۳٫ رزومه به هیچ وجه نباید دست نویس باشد. حتی اگر یک کلمه جا افتاده باشد. هرگونه خط خوردگی احتمال موفقیت شما را ضعیف‌تر خواهد کرد. بنابراین برای اطمینان بیشتر یک بار رزومه را پرینت بگیرید و پس از چندین بار مطالعه دقیق، پرینت نهایی را ارسال کنید.
یک نکته :
هیچ‌گاه تنها با ارسال یک رزومه به یک شرکت خاص اکتفا نکنید. همزمان به چند شرکت معتبر رزومه بفرستید تا میزان توانایی‌ها و مهارت‌های خویش را بازیابید. از پذیرفته نشدن نهراسید، و شانس خود را بار دیگر بیازمایید.