ارسال رزومه به شرکت‌های بین المللی

آیا تاکنون درباره ارسال رزومه خود به شرکت‌های بین‌المللی اندیشیده‌اید؟ آیا به اشتغال در کشورهای دیگر علاقمند هستید؟ برای این کار باید برمهارت‌های خود بیفزایید‌، کلاس‌های آموزشی مختلفی را بگذرانید و در زبان خارجه آن کشور نیز مهارت‌هایی را کسب کنید. اما اصلی‌ترین موضوعی که باید به آن پرداخت، مهارت‌، دانش، آمادگی و رزومه شما است.
اصولا کار در شرکت‌های بین‌المللی نیاز به مهارتهایی بسیار بالا و ویژگی‌های خاص دارد. شما باید در مقایسه با کارجویان کشورهای دیگر و مهارت‌های مختلف برگزیده شوید. رقیبان شما افرادی کارآزموده با سوابق کاری درخشان در شرکت‌های بزرگ تجاری هستند. بنابراین برای پذیرش در چنین شرکت‌هایی باید سوابق کاری بسیار موفقی داشته باشید. هر کشوری براساس قوانین خود، سبک‌های پذیرش خاصی دارد.
مثلا در کشور امریکا اصلا نیازی به ارائه عکس در رزومه نیست، مگر در مواردی که فرستنده رزومه، یک مدل تبلیغاتی و یا بازیگر باشد. همچنین به ذکر تاریخ تولد، وضعیت تاهل و یا مشخصات شخصی نیاز ندارید. درعوض چنین قوانینی در کشورهای اروپایی و آسیایی به شدت اعمال می شوند.
برخلاف سایر کشورها در امریکا و کانادا، تجربه‌ها و سوابق کاری افراد در رزومه از آخرین تاریخ کاری آن‌ها، تا اولین، ذکر می‌شوند. درصورتی‌که در کشورهای دیگر قواعد رزومه‌نویسی اساسا به‌گونه‌ای دیگر تعریف شده است. درواقع وجه تمایز رزومه‌ها در این دو کشور(آمریکا و کانادا) براساس بالاترین رتبه شغلی، آخرین سمت و آخرین شغل است. به این ترتیب نیازی به مرور سوابق سال‌های گذشته نیست و در اولین نگاه، آخرین سمت فرد مشخص می‌شود. اما این قاعده در کشورهای اروپایی و آسیایی کاملا برعکس است. در این کشورها مسیر نزولی به صعودی سوابق بررسی می‌شود.
بنابراین در جایگاه یک متقاضی کار باید به مقررات کشور مقصد کاملا آگاه باشید و این موارد را در رزومه خود اعمال کنید.
براساس قوانین کشور مقصد، سعی کنید تا شرایط کاری و فرهنگی خود را با همان کشور هماهنگ کنید، مثلا اگر خواستار کار در کانادا هستید، باید طبق قوانین کار، مهاجرت، فرهنگ و انتظارات کارفرمای کانادایی خود عمل نمایید. سعی کنید در محیط کار انعطاف‌پذیر و روشنفکر باشید.
در محل کارشما افراد مختلف از ملیت‌های متفاوتی هستند. بنابراین باید رابطه مسالمت‌آمیزی با آنان داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید: اشتیاق به کارآموزی و کسب مهارت و انطباق با محیط کار، کلیدهای موفقیت شما در این جریان هستند. از پرسش درباره مسائل کوچک و بزرگ نهراسید. تمامی این رفتارها نتیجه نحوه انطباق‌پذیری شما با محیط جدید کاری‌اند.
نحوه پذیرش شرکت‌های مختلف، متفاوت است. پذیرفته نشدن دلیل بر ناتوانی نیست.