انواع دوربین مداربسته شبکه

در اينجا به آموزش دوربين مدار بسته مي پردازيم. مانند دوربين مداربسته آنالوگ تجهيزات دوربين مداربسته شبکه نيز داراي رنج وسيعي از محصولات متفاوت هستند. اين محصولات با توجه به کاربردهاي متفاوت دوربين هاي مداربسته طراحي شده اند و تا حد زيادي مشابه محصولات ارائه شده در سيستم انالوگ مي باشند.
دوربين هاي مدار بسته شبکه ثابت
به طور کلي دوربين هاي ثابت پرکاربردترين نوع دوربين هاي مورد استفاده در سيستم هاي مداربسته را تشکيل مي دهند. دليل اصلي اين موضوع هزينه پايين و ثبات بسيار بالاي اين دوربين هاست.
دوربين هاي شبکه دام: دوربين هاي به شکل نيم دايره که به طور تخصصي براي استفاده در محيط هاي مسقف مانند محيط هاي تجاري، اداري يا مسکوني طراحي شده اند. استفاده از اين دوربين ها براي محيطهاي صنعتي توصيه نميشود.
دوربين هاي شبکه ديد در شب: استفاده از دوربين هاي ديد در شب شبکه به دلايل مختلف در دوربين هاي شبکه خيلي رايج نيست. با اين حال دوربين هاي با قبليت هاي ديد در شب و بيروني به صورت محدود در نوع هاي شبکه توليد مي شوند.
دوربين هاي شبکه باکس: از انجا که دوربين هاي شبکه در کاربردهاي صنعتي به طور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرند استفاده از دوربين هاي شبکه از انواع ديگر اين دوربين هاي رايج تر است.
دوربين هاي شبکه مينياتوري (مخفي): ساخت دوربين هاي شبکه در ابعاد کوچک با محدودتهاي مختلف فني همراه است و از اين جهت دوربين هاي شبکه کوچک به مراتب کمتر از دوربين هاي انالوگ کوچک در دسترس هستند.
دوربين هاي شبکه PTZ
استفاده از دوربين هاي PTZ شبکه به علت تفاوت قيمت کم انها با انواع انالوگ تا حد زيادي مرغون به صرفه است. دوربين هاي PTZ دوربين هايي هستند که قابليت هايي مانند زوم کردن يا چرخش دوربين را براي کاربر ايجاد مي کنند. استفاده از اين دوربين ها معمولا در فضاهاي نسبتا بزرگ رايج است.
دوربين هاي شبکه بي سيم
استفاده از دوربين هاي بيسيم انالوگ به جز در کاربردهاي محدود و در محيط هاي کوچک به هيچ عنوان توصيه نمي شود. اين دوربين هاي از منظرهاي متفاوت بسيار بي ثبات هستند. در نقطه مقابل دوربين هاي بيسيم شبکه بسياري از اشکالات دوربين هاي انالوگ را ندارند و عملکرد به مراتب با ثبات تري را در سيستم مداربسته خواهند داشت.