ecu مخفف عبارت electronic control unit به معني واحد کنترل الکترونيکي مي باشد که مغز همه کاره يک خودروي انژکتوري است و مسئوليت هدايت و کنترل خودرو به عهده آن است.
اين قطعه يك ميكرو كامپيوتر كوچك است که در داخل اتاقک موتور ماشين جاي گرفته است و مي تواند اطلاعاتي را به صورت زنده و همزمان از سنسور هاي مختلف وابسته بگيرد و با تعيين شرايط لحظه اي موتور براي اجزاي مختلف موتور فراميني را صادر کند تا از اين طريق زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازي شرايط مناسب براي ايجاد بهترين احتراق در داخل سيلندر تامين شود.
حال شايد در ذهنتان اين سوال ايجاد شود که سنسور چيست ؟
- سنسورها کيت هاي انژکتوري هستندکه هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ،به ECU در درک بهتر شرايط موتور کمک مي کند. سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از : سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ...
اجزاي ecu
اين ميني کامپيوتر نيز مانند ساير کامپيوترها داراي CPU، حافظه و قابليت برنامه ريزي است. در داخل ECU دو نوع حافظه وجود دارد :
- حافظه موقت که با قطع برق از بين ميرود اما مجددا قابل بازيابي است. حافظه موقت شناسايي استپ موتور، دنده ها و عملکرد موتور و محاسبات لحظه اي براي تنظيمات آني را به عهده دارد و معايب موقت و دائم سيستم انژکتور را در خود نگهداري مي کند.
- حافظه دائم مانند سيستم عامل و Setup در کامپيوتر هاي PC است و با قطع برق از بين نمي رود اما در صورت خراب شدن ديگر قابل برگشت نيست و ECU را غير قابل استفاده مي کند.حافظه دائم شامل جدول به نام Look up table است که به تعداد سنسور هاي موجود در سيستم موتور، سطر و ستون دارد. در اين جدول مقدار پاشش سوخت و زاويه آوانسECU در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چقدر دقت اين جدول بيشتر باشد دقت عملکرد ECU بيشتر خواهد بود.