دوربین مداربسته

قبل از آنکه آموزش دوربين مدار بسته را شروع کنيم لازم است مقدمه اي بر انواع دوربين مداربسته و کارايي هر کدام از انواع دوربين مداربسته داشته باشيم.

معرفي
اولين دوربين‌هاي تحت شبکه در سال ???? توسط شرکت "Axis" با استفاده از پايه نرم‌افزاري لينوکس (Linux) توليد شد، اين دوربين‌ها براساس استانداردهاي HTTP و RTSP طراحي گرديده بود و از استانداردهاي IP و شبکه براي ارسال تصاوير در قالب اطلاعات (Data) استفاده مي‌کرد.[?]

استفاده از دوربين‌هاي تحت شبکه به علت بالا رفتن قابليت‌هاي آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزايش است.
دوربين مداربسته آنالوگ بالت ديد در شب CN-7611HS کمپيون
نام گذاري دوربين مداربسته
نام گذاري دوربين‌هاي مداربسته قاعده مشخصي را پيروي نمي‌کند و بيشتر بر اساس شکل ظاهري دوربين‌ها، نوع کاربري و بعضا نام اختصاصي يک کارخانه است (مانند دوربين مکعبي يا ريگولار که نام گذاري کارخانه کمدکس است). از اينرو در بحث دوربين‌هاي مداربسته نام‌هايي چون: دام، باکس، جعبه‌اي، صنعتي، بالت، استوانه‌اي، فشنگي، تفنگي، مينياتوري، پين هول و... .[?]

انواع دوربين مداربسته
انواع دوربين‌هاي مداربسته[?] بر اساس نام گذاري معمول بيين دست اندرکاران سيستم مداربسته، توليد کننده‌ها و تکنسين هاي آموزش دوربين مدار بسته به شرح ذيل مي‌باشد.

دوربين مداربسته دام
دوربين مداربسته باکس
دوربين مداربسته بالت
دوربين مداربسته اسپيد دام
دوربين مداربسته پينهول
دوربين مداربسته زوم
دوربين مداربسته PTZ
دوربين مداربسته مکعبي
دوربين مداربسته ريگولار
دوربين مداربسته ديد در شب
دوربين مداربسته حرارتي
دوربين‌هاي مدار بسته صنعتي[ويرايش]
اين نوع دوربين مدار بسته را مي‌توان خاص ترين نوع دوربين مدار بسته دانست؛ که ممکن است در تمامي شرايط محيطي ولي در حالت‌هاي خاص استفاده مي‌شود. يکي از ويژگي‌هاي مهم اين دوربين‌هاي مدار بسته توابع پردازش تصويري است که در طراحي آن‌ها لحاظ شده است. در مکان‌ها و شرايطي که نياز به قابليت‌هاي خاص از قبيل BLC , HLC, WDR, ATR , ATW و ... مي‌باشد بيشتر سراغ دوربين‌هاي صنعتي مي‌رويم. برروي اين دوربين‌ها هنگام خريد نه پايه وجود دارد، نه لنز و نه کاور ضد آب و تک تک اين اقلام بايد به طور جدا گانه تهييه شود. در واقع يکي از قابليت‌هاي دوربين همين انعطاف‌پذيري بالاي آن است. براي شرايط نصب خاص مي‌توان پايه‌هاي خاص، براي فواصل بسيار کم يا زياد مي‌توان از لنزهاي خاص و يا براي شرايط آب و هوايي خاص کاورهاي ضد آب و يا کاورهاي ديد در شب و يا کاورهاي فن دار استفاده مي‌شود.

دوربين‌هاي مدار بسته دام
کاربرد اصلي اين دوربين‌ها در محيط‌هاي داخلي و اداري مي‌باشد. اکثر اين دوربين‌ها لنزهايي wide ا فاصله کانوني کوچک (??? يا ? ميليمتر) دارند و بخوبي مي‌توانند وقتي در گوشه‌اي از اتاق نصب شوند، تمام فضاي اتاق را تحت پوشش قرار دهند. اين دوربين‌ها بيشتر مواقع بر روي سقف نصب مي‌شوند.

دوربين‌هاي مدار بسته حرارتي
از جمله دوربين‌هاي که داراي تنوع زياد و کاربرد بيشتر در تجهيز دوربين‌هاي مداربسته حفاظتي هستند نورافکن‌هاي مادون قرمز هستند؛ و از نظر توليد داراي انواع مختلف تجاري بوده و براي دوربين‌هاي دوربرد نورافکن‌هاي حرفه‌اي ليزري مخصوص توليد مي‌شود و اين نوع دوربين داراي برندهاي مختلف مي‌باشد.

دوربين‌هاي مدار بسته بولت
اين دسته از دوربين‌ها ي مدار بسته براي محيط‌هاي خارجي طراحي شده‌اند. قاب ضد آب اين دوربين‌ها قادر مي‌سازد تا در محيط‌هاي بيروني و با شرايط جوي بد به راحتي کار کنند. همچنين همه? اين دوربين‌ها قابليت ديد در شب (بااستفاده از مادون قرمز) دارند و مي‌توانند در شرايط نوري بسيار تاريک به راحتي تصوير برداري کنند.

دوربين‌هاي مدار بسته ديد در شب
با استفاده از دوربين‌هاي ديد در شب مي‌توان در تاريکي شب يک شخص را از فاصله ??? متري مشاهده کرد دوربين‌هاي ديد در شب با توجه به تکنولوژي به کار رفته در آن به دو روش عمل مي‌کنند. ? - آشکارسازي تصوير در قسمت پاييني طيف نوري مادون قرمز نور کمي وجود دارد که جمع شده و طوري تقويت مي‌شوند که ما بتوانيم آن را مشاهده کنيم. ? - تصويربرداري حرارتي در اين نوع طيف نوري مادون قرمز در قسمت بالايي جمع‌آوري شده و طيف نور به صورت نور منعکمس نشده بلکه به صورت گرما منتشر مي‌شود. اجسام گرم اين نور را به اجسام سردتر مثل ميز يا يک ساختمان متصاعد مي‌کنند.

دوربين‌هاي مدار بسته اسپيد دام
در واقع مي‌توان گفت اين دوربين‌ها کامل ترين نوع دوربين مدار بسته رنگي که دستگاه کنترلرو کيبورد خاص خود را دارد مي‌باشند، گردان است و لنز زوم دارد، مي‌تواند شدت نوررا تنظيم کند. دورو نزديک شدن تصاوير را در آن مي‌توان کنترل نمود روي سقف نصب مي‌شود و تمامي برنامه ريزي‌ها و فرامين لازم از طريق کيبورد کوچک و خاص آن قابل اعمال است. هر تصوير را مي‌توان مجموعه‌اي از نقاط نا پيوسته فرض کرد که در کنار هم قرار مي‌گيرند و مجموعا يک تصوير را مي‌سازند هر کدام از اين نقاط در هر لحظه مي‌توانند خصوصيات متفاوتي داشته باشند. مي‌توان مسيري خاص براي دوربين تعريف کرد و دوربين را برنامه ريزي کرد تا در هر شرايط زماني مختلف مسير و يا نقاط خاصي را تصوير برداري کند.

رزوليشن يا تفکيک پذيري
متفاوت از دوربين‌هاي آنالوگ که رزوليشن آنها با تي وي لاين (TVL) مشخص مي‌شد (تعداد خطوط افقي موجود در تصوير) در دوربين‌ها تحت شبکه رزوليشن به پيکسل عنوان مي‌شود.

به عنوان مثال ??? تي وي لاين در يک دوربين آنالوگ با رزوليشن ???x??? برابري مي‌کند (که در نوع آنالوگ رزوليشن نسبتاً بالايي به شمار مي‌رود)

استفاده از دوربين‌هاي ? و ? مگاپيکسلي به صورت دوربين‌هاي شبکه به سرعت رايج شده و اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاويري به مراتب بهتر از دوربين‌هاي آنالوگ ارائه دهند.

امروزه حتي دوربين‌هاي شبکه با روزليشن ?? و ?? مگاپيکسل نيز وجود دارد. اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاوير را با تمام جزئياتشان نمايش دهند. از اين دوربين‌ها معمولاً براي مشاهده محيط‌هاي پهناور استفاده مي‌شود.