دوربین مداربسته تحت شبکه

در اين مطلب به آموزش دوربين مدار بسته مي پردازيم. در چند سال اخير تعداد بسيار زيادي از دوربين هاي تحت شبکه وارد بازار شده اند و از آنها در بسياري از پروژه هاي امنيتي و سيستم هاي نظارتي استفاده شده است. در اين ميان نشريات و مجله هاي تجاري نيز با اشتياق و علاقه ايي وصف ناپذير بخش هاي مهمي از انتشارات خود را بررسي،معرفي آخريت تکنولوژي ها و دوربين هاي موجود در بازار ،اختصاص داده اند .با وجود تمام اين تلاش ها از طرف نشريات و مجلات مذکور هرچند شايد براي بعضي از کاربران و مشتريان خاص سيستم هاي نظارتي يک ديد کلي در زمينه ي دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه ايجاد شده باشد،اما همچنان نگراني هايي در اين زمينه گريبان گير بسياري از کاربران عادي است . دليل ديگري نيز براي اين مسئله وجود دارد و آن هم توضيح و بيان بي مورد بسياري از مسائل نامربوط،تحت عنوان دوربين هاي تحت شبکه است. و به همين دليل بسياري بسياري از جست و جو ها براي مشخص کردن اين که يک محصول براي کاربرد هاي امنيتي حرفه ايي مناسب است يا خير؟ به پاسخ قانع کننده اي نمي انجامد.
در پاسخ به مشکلات و سوالات مطرح شده بايد گفت اين مشکل تنها براي بخش هاي خاصي از سيستم هاي مبتني بر دوربين هاي تحت شبکه مطرح نيست بلکه در مورد درک صحيح از کليت سيستم نيز مشکلات مشابهي وجود دارد . آيا واقعا يک نظارت تصويري پيچيده با استفاده از يک سيستم نظارتي گران قيمت ،کاري قابل توجيه و عاقلانه است؟
محدوديت هاي يک سيستم درست هنگامي که خطاهاي سيستم نظارت تصويري از حد و مرز مجاز خود خارج مي شود به صورت ناگهاني افزايش مي يابد.
آيا در محيط تحت نظارت يک سيستم مديريت نظارت تصويري مناسب وجود دارد که کاربر بتواند به خوبي و با سرعت به محتويات تصاوير ضيط شده دسترسي داشته باشد؟
آيا مي توان همه ي تصاوير ضبط شده توسط تعداد زيادي از دوربين هاي موجود در سيستم نظارت را ذخيره کرد و در صورت لزوم دوباره آنها را پخش کرد؟
آيا کيفيت تصاوير ضبط شده کافي است و آيا کل سيستم نظارت تصويري از قابليت اطمينان لازم برخوردار است؟
پاسخ به تمامي اين سوالات ارزش يک سيستم کامل و بي نقص را مشخص مي کند و همچنين به طور واضحي نشان مي دهد که بايد مفاهيمي مانند ip over video را به طور کامل و مفصل توضيح داد و نقاط ابهام آن را از منظر يک کاربر عادي برطرف کرد. براي اين منظور بايد نقش دوربين هاي آنالوگ و ip را در اين سيستم ها به طور کامل توضيح داد.
تصاوير ويدئويي در يک شبکه مبتني بر ip به همراه دوربين هاي آنالوگ و دوربين هاي sd:
فناوري استفاده از شبکه به کاربران اجازه مي دهد تا دوربين هاي ip و رکوردهاي مختلفي را در سراسر يک ساختمان و محيط هاي مجاز اطراف آن نصب کنند. همچنين در هنگام طراحي يک پرو ژه سيستم هاي نظارتي سي سي تي وي آزادي عمل زيادي به طراحان مي دهد. کاملا مشخص است که براي استفاده از تمام مزاياي يک سيستم ip به يک سيستم مديريت ويدئويي نيز نياز است.
سيستم هاي مديريت تصاوير ويدئويي semsyو view-p دوربين مداربسته تحت شيکه ساخت شرکت معروف دالمير به کاربران امکان جست و جوي سريع و مناسبي را در بين تصاوير ويدئويي ضبط شده مي دهد. براي اين سيستم هاي مديريت تصاوير مهم نيست که رکوردها در کجاي شبکه قرار داده شده اند و يا اينکه چه تعدادي از آنها در يک شبکه وجود دارند.
علاوه بر اين سيست مديريت تصاوير ويدئويي مي تواند به تمالم تصاوير ،صرف نظر از فرمت آنها دسترسي داشته باشد.
همچنين براي ايجاد تسهيل در دسترسي به تصاوير زنده ،مانند آنچه در مورد تصاوير ضبط شده وجود دارد،تمامي دوربين هاي ضبط کننده ي تصاوير به وسيله ي مشخصه ي ip خود آدرس دهي شده اند.البته دوربين هاي آنالوگ به ضبط کننده هايي وصل شده اند که توسط شناسه ي ip خود آدرس دهي شده اند. بنابر اين به محض اينکه نياز به استفاده از تصاوير بود ابتدا مشخص مي شود که يک دوربين آنالوگ مورد استفاده قرار مي گيرد يا يک دوربين ip يا دوربين مدار بسته تحت شبکه سپس تصاوير ان بر روي صفحه ي نمايش قابل مشاهده است ، چراکه اين سيستم مديريت تصاوير ويدئويي قادر است تا تصاوير مربوط به هر استانداردي را نشان دهد.
تفاوت اي مهمي بين دو مقوله ي کنترل از راه دور يک دوربين آنالوگ و کنترل از راه دور دوربين مدار بسته تحت شبکه وجود دارد. يک دوربين ip تحت شبکه توسط يک نرم افزار تحت وب کنترل مي شود در حالي که دوربين هاي آنالوگ براي کار با نرم افزارهاي view-p و semsy آماده شده اند. دوربين هاي آنالوگي که در انها از تکنولوژيpix-in-cam استفاده شده است به طور مستقيم از جانب رکوردها به وسيله ي کابل هاي ويدئويي کواکسيال به صورت از راه دور کنترل مي شوند اين روش که کنترل utc ناميده مي شود نياز به کابل کشي مجزايي در کنار کابل هاي ويدئويي براي کنترل دوربين ندارد. کنترل از راه دور کليه فانکشن هاي دوربين هاي ptz نيز توسط يک واسط rs232 در هردو نرم افزار view-pو semsy امکان پذير است. اين دو نرم افزار مديريت کنترل دوربين هاي آنالوگ را به همان راحتي که براي دوربين هاي ip امکان دارد.ممکن مي سازند.
مهمترين تفاوتي که بين کنترل از راه دوردوربين هاي آنالوگ و دوربين هاي تحت شبکه وجود دارد در نحوه ي اتصال آنها به رکوردها مي باشد.تصاوير دوربين هاي آنالوگ توسط کابل هاي ويدئويي کواکسيال و يا utp به رکوردها منقل مي شوند .بنابراين همواره اين تضمين وجود دارد که تصاوير مربوط به اين دوربين ها ضبط مي شود حتي در مواردي که در ان شبکه دچار load over شود و يا اشکالي در ساختار شبکه به وجود آمده باشد و يا اين که به طور موقت از کار افتاده باشد.